We wszystkich samochodach znajduje się akumulator, który jest napędzany przez alternator. Element ten, odpowiedzialny za ładowanie akumulatora, jest również znany pod nazwą prądnica prądu przemiennego. Alternator jest lepszy od prądnicy prądu stałego.
W prądnicy prądu stałego bowiem, uzwojenie robocze znajduje się w wirniku, a w prądnicy prądu przemiennego – w stojanie. Dzięki temu, nie stosuje się komutatora. Oba typy prądnic są dość podobne, jeśli chodzi o budowę. Istnieje jednak różnica pomiędzy nimi – w alternatorze, jedno uzwojenie jest nawijane osiowo. Wszystkie części alternatora odpowiadają za ukształtowanie pola magnetycznego, by podczas jego pracy możliwa była zmiana pola magnetycznego, które przechodzi przez stojana.
Podstawowe elementy, jakie wchodzą w skład większości alternatorów, to między innymi:
- Tylna obudowa,
- Mostek prostowniczy,
- Złącza zewnętrzne,
- Wirnik,
- Diody główne,
- Diody wzbudzenia,
- Łożyska,
- Regulator i szczotko trzymacz,
- Wentylator,
- Koło pasowe,
- Obudowa przednia.
Dziś, alternator znajduje się praktycznie w każdym samochodzie.
Zasada działania alternatora
Częścią główną każdego alternatora jest stojan. Jest on nieruchomy – składa się ze stalowej ramki, która posiada 3 uzwojenia. Równie istotny jest wirnik. pełni on rolę elektromagnesu, który zasilany jest przez pierścienie ślizgowe oraz szczotki. Pasek alternatora ma za zadanie zasilanie go. Jest on napędzany przez wał korbowy. Podczas pracy tych elementów, pole magnetyczne jest bardzo zróżnicowane. W tym celu, konieczne jest stałe kontrolowanie napięcia poprzez podtrzymywanie prądu, który ładuje akumulator. Za kontrolę odpowiedzialny jest regulator napięcia. Większa część prądnic posiada dodatkowo układ kompensacji temperatur. Jest to czujnik, którego zadaniem jest zwiększanie napięcia podczas pracy, w przypadku niskiej temperatury zewnętrznej.
Przemiana prądu przemiennego na stały, odbywa się dzięki diodom. Stosuje się je do budowy mostków. Dziś, często możemy spotkać się z dodatkowymi diodami, których zadaniem jest wzbudzanie alternatora.
Najczęstsze awarie alternatorów
Alternatory, jak każde urządzenia, mogą się zużywać lub psuć. Najczęściej, problemy dotyczą szczotek i łożyska, które dość szybko się zużywają. Częstym problemem jest również uszkodzenie takich części jak regulator napięcia i mostka diodowego. Dodatkowo, przepalające się zwojenia czy zwarcie stojana lub wirnika, to jedne z częstszych awarii.
Jak naprawia się uszkodzone części alternatora? – Otóż, aby skutecznie pozbyć się problemów, konieczne jest rozebranie alternatora na części. Jest to czynność, którą trzeba przeprowadzić szczególnie precyzyjnie. Najpierw należy ostrożnie zdjąć pasek napędowy, odłączyć przewody i poodkręcać śruby. Po takim rozmontowaniu alternatora, można rozpocząć naprawę.
Naprawa alternatorów
Wiele jest usterek, które można naprawić własnoręcznie. Trzeba jednak pamiętać, że alternator jest dość skomplikowanym urządzeniem, którego działanie odpowiada za bezpieczną i sprawną pracę całego pojazdu. Jeśli problem dotyczy uszkodzeń elektrycznych, koniecznie trzeba powierzyć naprawę fachowcom. Osoby doświadczone, mające niezbędną wiedzę, szybko zdiagnozują problem i zajmą się naprawą. W serwisach znajdują się również specjalne maszyny diagnostyczne, które usprawnią naprawę alternatorów.
Powierzenie naprawy fachowcom jest kluczowe w przypadku alternatorów. Nie każdy alternator jest bowiem zbudowany w ten sam sposób. Niektóre modele posiadają specjalny system chłodzenia za pomocą cieczy. Oprócz tego, możemy spotkać się z dodatkowym sprzęgłem w kole pasowym. W takich przypadkach, samo rozmontowanie alternatora może być trudniejsze, nie mówiąc o naprawie i złożeniu go z powrotem. Naprawę alternatorów należy więc zlecić profesjonalistom. Firma, która oferuje naprawę prądnic, zapewnia nam również kontrolę pracy alternatora, tuż po zakończeniu naprawy. Przed uruchomieniem samochodu, należy upewnić się, czy alternator działa prawidłowo i czy współgra z innymi elementami układu. Aby sprawdzić jakość działania alternatora, należy uruchomić silnik i użyć woltomierz (miernik), w celu sprawdzenia poziomu na jakim utrzymuje się napięcie elektryczne. Prawidłowy poziom napięcia mieści się w zakresie 13,8 V – 14,5 V.
Naprawy alternatorów dokonywane są przez specjalistów, a firma może nam również zaoferować regenerację urządzeń. W razie potrzeby, możliwa jest wymiana wadliwych części na nowe.