Wymiana filtra DPF – dlaczego trzeba o tym pamiętać?

Filtr cząstek stałych to jeden z dodatkowych elementów układu wydechowego samochodów, montowany dziś w większości pojazdów z silnikiem Diesla. Jego podstawowym zadaniem jest filtrowanie spalin i zatrzymywanie wydzielanych w nich sadzy i popiołu, powodujące zanieczyszczenie powietrza i ogólny zły wpływ na stan środowiska. Pojawienie się filtrów DPF (bo to właśnie pod taką nazwą znane są najczęściej) wynika z zaostrzających się coraz bardziej przepisów dotyczących ochrony środowiska i na chwilę obecną wymontowywanie ich na własną rękę może wiązać się z dużymi karami finansowymi. Skoro jednak filtry DPF muszą znajdować się w samochodzie, warto o nie dbać – wymiana części na nową nie należy do najtańszych inwestycji. Kiedy jest jednak konieczna i dlaczego warto o niej pamiętać?

Jak dbać o filtr DPF?

Zapychanie się filtra to naturalny proces jego pracy – wyłapywanie sadzy i popiołu ze spalanego oleju napędowego to przecież jego podstawowe zadanie! Niestety, zapchane filtry mogą nie działać prawidłowo powodując nie tylko zanieczyszczenie środowiska, ale też możliwe usterki innych komponentów samochodu. Dlaczego filtry się zapychają? Przede wszystkim z powodu braku możliwości nieustannego wykorzystywania filtra w najbardziej ekonomiczny dla niego sposób.

Silniki Diesla są projektowane z myślą o samochodach na dłuższe trasy wyjazdowe. Poruszanie się po mieście, gdzie obok częstych świateł i ograniczenia prędkości do 50 km/h napotykamy nieustanne korki, zmuszające nas do zwalniania i przyspieszania, to dla filtrów DPF warunki skrajnie niekorzystne.  Aby filtr cząstek stałych działał dobrze i mógł samodzielnie oczyszczać się z nagromadzonej sadzy potrzebny jest znaczący wzrost temperatury, możliwy przy jeździe przez co najmniej 15 minut ze stałą prędkością na poziomie obrotów rzędu 3 tys./min. Osobom, które na co dzień poruszają się wyłącznie po mieście zaleca się, by co kilkaset przejechanych kilometrów zabierać auto na takie dłuższe przejażdżki. W przeciwnym wypadku żywotność filtra, a tym samym czas pozostały do jego wymiany może się znacząco skrócić.

czyszczenie DPF

Kiedy wymienić filtr i dlaczego trzeba o tym pamiętać?

Im szybciej zorientujesz się, że wymiana filtra jest konieczna, tym lepiej dla ciebie i środowiska. Zwróć uwagę na szybko podwyższający się poziom oleju, który spowodowany jest z automatyczną funkcją aktywnego czyszczenia się filtra. Filtry DPF podają większą dawkę paliwa, by przyspieszyć spalanie cząsteczek sadzy i podnieść temperaturę potrzebną do zajścia procesu. Paliwo to jednak nie jest w całości spalane, przez co dostaje się do oleju i podnosi jego poziom, jednocześnie zanieczyszczając sam olej.

Wymiana filtra DPF wydaje się być ostatecznością – przecież można uprzednio go wyczyścić, nawet w warunkach serwisowych. Niestety, są sytuacje takie jak przekroczenie wskazanej przez producenta żywotności filtra, czy uszkodzenie go nie pozwalające na czyszczenie, w których wymiana jest koniecznością. Nie warto jednak szukać wówczas tanich, używanych zamienników. Nowy filtr DPF to gwarancja jakości, wytrzymałości i przede wszystkim długiej żywotności, która nie zmusi cię do kolejnej wymiany po kilku tysiącach kilometrów.

O konieczności wymiany filtra we wspomnianych sytuacjach warto pamiętać, bowiem filtry nie spełniające odpowiednich norm prawnych mogą przysporzyć ci kłopotów i oznaczać kary finansowe za działanie na szkodę środowiska. Czasem większa inwestycja w nową, zaufaną część jest warta więcej, niż regularne naprawy kosztujące niewiele mniej. W przypadku filtrów DPF oszczędność nie jest najlepszym wyjściem. Pamiętaj o dobrych olejach rekomendowanych przez producenta pojazdu, a konieczność częstszych wymian filtra nie będzie twoim zmartwieniem.


Potrzebujesz wymienić swój filtr DPF? Sprawdź ofertę PralniDPF – www.pralniadpf.pl