Niezależnie od tego czy nasze auto działa dzięki benzynie, olejowi napędowemu czy jest na gaz, z całą pewnością posiada również układ wydechowy. Ten usuwa wszystkie zanieczyszczenia powstałe przy spalaniu paliwa, jednocześnie dbając o to, aby stanowiły jak najmniejsze zagrożenie dla atmosfery i zdrowia ludzi. Tak w skrócie wygląda rola katalizatora – wyglądem przypominającego metalową puszkę, zamontowanego z tyłu każdego samochodu.
Jak rozpoznać, że katalizator jest już zużyty?
O tym, że katalizator może być zużyty świadczy na przykład grzechotanie podczas jazdy. Pojawić może się również spadek mocy silnika i możliwy wzrost zużycia paliwa. Coraz częściej po przekroczeniu pewniej prędkości będziemy też widzieli zapalającą się kontrolkę check engine.
W takiej sytuacji wydaje się również, że silnik nie ma mocy i może szarpać. Taki sygnał świadczy w zasadzie nie tyle o zużyciu naszego katalizatora, co o jego zapchaniu. A jakie są tego przyczyny?
Dlaczego katalizator się zapycha?
Zatkany katalizator dość skutecznie hamuje wylot spalin. Jeśli jest niedrożny tylko częściowo, kierowca może tego nawet nie odczuć. W sytuacji, gdy wylot zostaje całkowicie zablokowany, silnika może nawet nie dać się uruchomić. Wtedy przyczyn szuka się w różnych elementach pojazdu, zapominając właściwie o samym katalizatorze. Dopiero po nieefektownych naprawach i poszukiwaniach dociera się do sedna – katalizatora. A właściwie procesu spalania oleju przez silnik, który odpowiedzialny jest za jego zapychanie. W innych przypadkach uszkodzone katalizatory to też wpływ szoku termicznego, kiedy gwałtownie przejedziemy na przykład przez kałużę. Schłodzenie i skurczenie metalowej obudowy niszczy element pojazdu, kiedy nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. W dalszej kolejności można by wymieniać pozostałe okoliczności w których katalizatory ulegają awariom, jednak przejdźmy do czegoś dla kierowców ważniejszego, a przede wszystkim czegoś na co mają realny wpływ. Możliwości ich naprawy i niestety w wielu przypadkach – wymiany.
Regeneracja katalizatorów – Warszawa
Jak powszechnie wiadomo, zużyty katalizator w większości nadaje się tylko i wyłącznie do wymiany. Jego samodzielne usunięcie i niezastąpienie nowym modelem jest oczywiście zabronione przez polskie prawo i w żadnym wypadku nie należy tego robić. Jeśli bowiem w trakcie badania technicznego specjalista wykryje takie praktyki, nie podpisze wymaganych i potrzebnych nam dokumentów. Samochód bez katalizatora nie spełnia żadnych norm emisji spalin i nie może być dopuszczony do ruchu drogowego – po prostu. Mimo to, nie ma się czym martwić. Na rynku dostępnych jest wiele firm zajmujących się usuwaniem zużytych katalizatorów.
Są nawet i takie, jak Pralnia DPF z Warszawy, które oferują coś ponad to. Firma specjalizuje się bowiem w regeneracji filtrów DPF oraz katalizatorów aut osobowych i ciężarowych, a więc w dokładny i precyzyjny sposób czyści katalizatory i filtry cząsteczek stałych każdego typu. Taka usługa jest szczególnie interesująca dla tych, którzy odkryli, że ich katalizator się zapchał, a szukają możliwości innej, niż całkowita jego wymiana.
Specjalistyczna maszyna z wodą pod odpowiednim ciśnieniem usunie zalegający olej i osady sadzy, sprawiając, że katalizator znowu będzie drożny. Sam proces jest bardzo szybki, bo trwa zaledwie godzinę, a do tego sprawdzany dwukrotnie. Każdorazowo specjalista zatrudniony w firmie przed i po regeneracji wykonuje bowiem test sprawności filtra, dokładnie oceniając jego przepustowość i ciśnienie zwrotne.
Jeśli zatem wykryjemy w naszym aucie niedrożny katalizator, pamiętajmy że nie zawsze zmuszeni jesteśmy do jego całkowitej wymiany. Istnieją firmy, które skutecznie go oczyszczą i przywrócą mu podstawowe funkcje.